[ad_1]
شرکت صنایع تولیدی کروز بهعنوان یکی از بزرگترین مجموعههای بخش خصوصی کشور، سال ۱۴۰۲ را در حالی پشت سر گذاشته که موفق به تحقق اهداف بزرگی شده است؛ ایجاد ظرفیت، امکانات و تجهیزات لازم برای افزایش تولید قطعات خودرو از جمله اقدامات عملی شرکت کروز در سال ۱۴۰۲ بود و سیاستگزاری افزایش تولید با تکیه بر رویکرد دانشبنیان جزو اهداف شرکت در سال ۱۴۰۳ مدنظر قرار گرفته است.
تولید حدود ۵۸ میلیون قطعه در سال گذشته
علی یوسفی، مدیر فروش شرکت صنایع تولیدی کروز در تشریح میزان تولید این شرکت قطعهسازی طی دو سال گذشته گفت: «در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۱ میلیون قطعه و در سال ۱۴۰۲ حدود ۵۸ میلیون قطعه تولید شد و در اختیار شرکتهای خودروساز قرار گرفت و امیدواریم امسال رقم تولید به بیش از ۶۰ میلیون قطعه برسد.»
وی درخصوص برنامههای تولید کروز در سال ۱۴۰۳ تصریح کرد: «در سال جاری، برای تولید و داخلیسازی قطعات خاص خودرو تارا از جمله کیسه هوا، چراغ، دستهسیم، سپر، قطعات ترمز و نیز قطعات جانبی موتور برنامهریزی کردهایم.»
یوسفی با تاکید بر اینکه برای تولید و تامین قطعات شاهین، اطلس و سهند از محصولات گروه خودروسازی سایپا نیز هدفگذاری کردهایم، بیان داشت: «ایربگ، داشبورد، چراغ، غربیلکفرمان، سپر، دستگیرههای بیرونی، دستهسیم، جلوآمپر، مالتیمدیا و نیز قطعات ترمز ESP از جمله قطعاتی است که در دستور کار تولید قرار گرفته است.»
تکمیل و تولید قطعه ECU دوگانهسوز برقی در سال ۱۴۰۳
محمدرضا دهقان، مدیر مرکز تحقیقات و نوآوری شرکت صنایع تولیدی کروز نیز در تشریح اقدامات این شرکت در سال جاری و برنامههای داخلیسازی در سال ۱۴۰۳ گفت: «هماکنون در حال تکمیل داخلیسازی قطعه ECU دوگانهسوز برقی هستیم که امسال تولید میشود.»
وی با اشاره به اینکه بخشهای مختلفی از قطعات خودرو این شرکت از جمله قطعات الکترونیکی با استفاده از توان داخلی تولید شد، افزود: «داخلیسازی سیستمهای کنترل بدنه، سنسور فشار تایر و نیز سیستم ورود بدون کلید جزو اقدامات و فعالیتهای سال گذشته بوده است. همچنین در سیستم چندرسانهای بهساخت نمونه رسیدیم که در سال جاری بهتولید خواهد رسید.»
دهقان با تاکید بر اینکه مدار الکترونیکی سیستم کنترل ایربگ که امکان کنترل ۸ ایربگ را دارد، جزو اقدامات و طراحیهای سال گذشته بوده و نیز طراحی سیستم هشدار تشخیص نقاط کور از جمله محصولاتی است که امسال تولید خواهد شد، خاطرنشان کرد: «با همکاری گروه بهمن روی موتور برقی (بخش الکترونیک) نیز کار میکنیم.»
برنامه قرارگیری نسل ششم ECU در مدار تولید
همچنین حسین انصاری، مدیرگروه قوای محرکه شرکت صنایع تولیدی کروز پیرامون اقدامات شرکت در سال جاری و برنامه و اهداف آن در سال ۱۴۰۳ گفت: «در گذشته از جمله تامینکنندگان خطوط تامین موتور برای خودروسازان داخلی بودیم؛ اما از سال۱۳۹۰ تصمیم گرفتیم در زمره تولیدکنندگان این قطعات قرار بگیریم و درگام اول از مهندسی معکوس استفاده کردیم که نسل اول ECU ما شکل گرفت.»
وی با بیان اینکه پس از این اقدام، بخش سختافزار مهندسی معکوسشده را تغییر دادیم تا بتوانیم از امکانات و قطعات موجود در بازار بهخوبی استفاده کنیم، تصریح کرد: «نسل دوم ECU بنزینی بر مبنای سیستم کنترل هوا بود و به دریچهگاز مکانیکی مشهور و نسل سوم ECU دوگانهسوز را توسعه دادیم.»
انصاری افزود: «نسل چهارم ECU مربوط بهموتورهای بنزینی با دریچه گاز برقی است و در نسل پنجم ECU موتورهای بنزینی با دریچه گاز برقی که قابلیت توربوشارژی دارند را بهلحاظ سختافزاری و نرمافزاری توسعه دادیم که البته هنوز بهتولید انبوه نرسیده است. چراکه از سمت خودروساز روی پروژههایی که موتورهای دریچهگاز برقی دارند سفارشی نداشتیم.»
وی نسل ششم ECU را پلتفرمی خواند که برای موتورهایی با طراحی مناسب چند سال آینده پیشبینی شده است و ادامه داد: «این نسل ششم را از پایه بهلحاظ سختافزار و نرمافزار طراحی کردیم که میتواند برای خودروهای با دریچهگاز برقی دوگانهسوز و همزمان توربوشارژ باشد.»
مدیرگروه قوای محرکه شرکت کروز اعلام کرد: «با توجه به پایان طراحی و تولید نسل ششم، این ECU در سال ۱۴۰۳ برای نخستینبار روی ساینا GX دوگانهسوز دریچهگاز برقی به کار گرفته خواهد شد.»
او با تاکید بر اینکه تجهیزات مورد نیاز و تربیت نیروی انسانی برای طراحی و نیازسنجی بازار ECU را فراهم کردیم، خاطرنشان کرد: «همزمان کالیبراسیون را نیز در شرکت توسعه دادیم که این امر جزو اقدامات مهم گروه قوای محرکه شرکت بهشمار میرود.»
انصاری با اشاره به اینکه داشتن ECU و مجموعه مدیریت موتور بهتنهایی کفایت نمیکند، مگر آنکه بتوانیم آن را برای یک خودرو خاص تنظیم و کالیبره کنیم، افزود: «طی این سالها با همراهی خودروسازهای مختلف از جمله ایرانخودرو، سایپا و گروه بهمن توانستیم کار کالیبراسیون را انجام دهیم و پروژههای متعددی را با نسلهای مختلف ECU در بازار داشته باشیم.»
وی همچنین گفت: «برای مجموعه مدیریت موتور در سال جاری توانستیم بالای ۱۹۰ هزار سنسور اکسیژن را تولید کنیم و برای سال ۱۴۰۳ خط تولید محصول دریچهگاز برقی را راهاندازی خواهیم کرد.»
مدیرگروه قوای محرکه شرکت کروز در پایان خاطرنشان کرد: «امیدواریم امسال بتوانیم محصول جاری که از موتورهای بنزینی دریچهگاز برقی پشتیبانی و جز نسل ششم ECU محسوب میشود را در مدار تولید قرار دهیم.»
اشتغال ۲۵۰ نفر از نخبگان دانشگاههای کشور در مرکز تحقیق و نوآوری کروز
منوچهر سلطانی، معاون منابع انسانی کروز درباره اقدامات شرکت کروز در سال گذشته و فرصتهای مختلف شغلی این شرکت گفت: «در این شرکت، از اپراتور تا کارشناس و بالاتر امکان فعالیت دارند و تمامی کسانی که شرایط لازم را داشته باشند، میتوانند درخواست خودشان را از طریق وبسایت رسمی کروز یا سایتهای کاریابی معتبر ارسال کنند.»
او افزود: «در طول سال گذشته، هزاران رزومه از کارجویان رسیده که بررسی این تعداد سابقه کاری امری زمانبر و سخت است و برای مثال در پنجمین نمایشگاه کار ایران در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳ هزار کارجو درخواست همکاری با کروز داشتند.»
سلطانی با بیان اینکه فرآیند جذب، یک سازوکار حرفهای دارد، ادامه داد: «در یک سال گذشته، بیش از ۴ هزار نفر بهمصاحبه دعوت شدهاند که ۲ هزار نفر جذب شدند. در این سازوکار، هیچ چیزی جز حرفهایگری و توانایی کارجویان دخالت داده نمیشود.»
وی درخصوص تعامل با دانشجویان نخبه نیز گفت: «ظرفیتهایی برای بهرهمندی از دانشجویان نخبه فراهم شده است و این دانشجویان حتی میتوانند بهصورت ساعتی همکاری داشته باشند.»
معاون منابع انسانی این مجموعه تولیدی و صنعتی درخصوص استخدام نیروهایی که نخبه نیستند و حتی ممکن است تحصیلات دانشگاهی نداشته باشند، گفت: «فرصتهایی در خط تولید برای افرادی که لزوما تحصیلات دانشگاهی ندارند نیز مهیاست. البته این منوط به آن است که شرایط و توانایی مورد نیاز اشتغال در آن حوزه را داشته باشند.»
وی درباره برنامههای این شرکت برای جذب نخبگان گفت: «در کنار کروز، مجموعه دانشبنیان و نوآوری را کلید زدهایم و در فاز نخست هفت نفر از نخبگان دانشگاههای برتر در این مجموعه دانشبنیان جذب شدهاند.»
سلطانی درخصوص فرآیند جذب این نخبگان گفت: «با بنیاد ملی نخبگان همکاری داریم و روند شناسایی نخبگان از این مجرا صورت میگیرد. در همین رابطه، شرایط جذب سربازان نخبه نیز فراهم شده است.»
وی با اشاره به مرکز «تحقیقات و نوآوری» گفت: «۲۵۰ نفر از نخبگان دانشگاههای کشور در مرکز تحقیق و نوآوری کروز مشغول بهفعالیت هستند که سهم مهمی در داخلیسازی و طراحی و ساخت قطعات پیشرفته خودرویی دارند.»
معاون منابع انسانی کروز با تاکید بر اینکه طیف وسیعی از تواناییها و دانش مورد نیاز است، گفت: «در سالهای گذشته، بارها سازمانهای توانبخشی و مددکاری مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی افرادی را به این مجموعه معرفی کردهاند که پس از بررسی شرایط و تواناییها مشغول بهکار شدهاند.»
وی درخصوص تناسب جنسیتی نیروی کار گفت: «در سال جاری ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر در این شرکت مشغول بهکار هستند که تقریبا نزدیک به ۷۰ درصد از آن خانمها هستند.»
سلطانی درباره شایعه «ممنوعیت ازدواج و تاهل نیروها در این مجموعه قطعهسازی خودرو» گفت: «این ادعاها از اساس کذب است؛ کروز، یک مجموعه صنعتی و حرفهای است و در این شرکت تعهد، تخصص و مهارت اهمیت دارد. اتفاقا کروز بهتوسعه فردی و حرفهای افراد بهصورت توامان توجه دارد.»
[ad_2]
منیع www.donyayekhodro.com