[ad_1]
اگر از علاقهمندان به خودرو باشید، قطعاً میدانید که حرف R روی یک هوندا چه معنایی دارد. بااینحال، یک R دیگر هم در تاریخ هوندا وجود دارد که شاید تاکنون هرگز در مورد آن نشنیده باشید. یورو R.


هرچند در نام این سری کلمهٔ یورو دیده میشود ولی یورو R هیچگاه در اروپا عرضه نشد و مدلی مخصوص بازار ژاپن بود. این نسخه متعلق به زمانی بود که آکورد در نسخههای مختلفی به بازار عرضه میشد و ژاپن، آمریکا و اروپا همگی نسخههای خاص خود را داشتند. نسخهٔ یورو R فقط برای دو نسل از آکورد در ژاپن ارائه شد که نسل اول یعنی خودرویی که در اینجا میبینید و با کد CL1 شناخته میشود، قطعاً بسیار جذابتر از نسل بعدی با نام CL7 بود؛ اما چرا این نسخه یورو R نام گرفته است؟ به اعتقاد برخی، ازآنجاییکه هوندای اروپا پس از معرفی آکورد تایپ R در سال ۱۹۹۸ شعبهٔ ژاپنی هوندا را به ساخت نسخهای اسپرت از آکورد ترغیب کرد، نام یورو انتخاب شده است.
تایپ R با نام متفاوت
هرچند آکورد یورو R بهطور رسمی عضوی از خانوادهٔ مدلهای تایپ R هوندا محسوب نمیشود ولی با نشستن روی صندلیهای اسپرت و راحت ریکارو، بهسرعت متوجه میشویم که مهندسان فرمولهای زیادی را از کتاب تایپ R برداشتهاند. شباهتها بین آکورد یورو R بازار ژاپن با آکورد تایپ R تولید بریتانیا کاملاً آشکار است و بسیاری از قطعات مثل موتور ۲.۲ لیتری چهار سیلندر H22 از همتای اروپایی گرفته شده است. البته این موتور در یورو R با تولید ۲۲۰ اسب بخار قدرت، قویتر از تایپ R اروپایی با ۲۱۲ اسب بخار است.
شخصیت دوگانه
با وجود این اشتراکات، تفاوتهای زیادی هم بین یورو R و تایپ R احساس میشود. در خودروهای تایپ R هوندا، فرمان، تعلیق و شاسی همگی بسیار تیز و برای ارائهٔ حداکثر چابکی در پیست یا جادههای پیچدرپیچ تنظیم شدهاند. در این خودروها همچنین اقدامات زیادی برای کاهش وزن صورت میگیرد تا جایی که حتی عایقهای صدا هم حذف میشود اما یورو R راحتی و ویژگیهای لوکس خود را حفظ کرده است. در این خودرو سیستم تعلیق نرمتر است و آکورد یورو R گویی جایگاه خود را بهعنوان یک سدان خانوادگی میداند. در این سدان اسپرت حتی فرمان هیدرولیک هم قابل تنظیم است سالها قبل از اینکه چنین تنظیماتی در خودروها متداول شود. البته این تنظیمات بهطور خودکار و بسته به سرعت صورت نمیگیرد بلکه سوئیچ دواری تعبیه شده که با چرخاندن آن میتوان فرمان را سبکتر یا سنگینتر کرد.
پیشرانه نیز دقیقاً چیزی نیست که از یک هوندای اسپرت انتظار میرود. پیشرانههای تنفس طبیعی که قبلاً در هونداهای تایپ R استفاده میشد، به خاطر قدرت هیجانانگیزی شهرت داشتند که معمولاً در یکچهارم بالایی محدودهٔ دور موتور ارائه میشد اما موتور H22 زیر کاپوت یورو R اینطور نیست و گشتاور بیشتری را در دورهای پایین ارائه میکند. هرچند گشتاور ۲۲۰ نیوتن متری این موتور طبق استانداردهای امروزی اندک به نظر میرسد ولی اگر کمی پشت فرمان یورو R بنشینید متوجه خواهید شد که گشتاور در دسترس چقدر مهم است. شاسی خودرو شاید بهاندازهٔ سیویک تایپ R سفت نباشد ولی حرکات بدنهٔ یورو R خیلی خوب کنترل میشود و دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی تضمین میکند که انتقال ۲۲۰ اسب بخار قدرت به چرخهای جلو مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
تجربهٔ ناب تنفس طبیعی
از آکورد یورو R نباید انتظار هندلینگ و قدرت موتورهای توربوشارژ سدانهای ژاپنی اسپرتی مثل لنسر اوو و ایمپرزا WRX را داشت. این ماشین برای کسانی ساخته شده که خلوص موتورهای تنفس طبیعی را ترجیح میدهد و از شنیدن صدای جیغ یک چهار سیلندر دور بالا که به سمت ردلاین ۷ هزار rpm پیش میرود لذت میبرند. رانندگی با یورو R تجربهٔ ناب و بدون فیلتری را ارائه میکند که این روزها توسط خودروسازانی که علاقهمند به ارائهٔ قدرتهای بالا و ثبت لپ تایمهای سریع هستند فراموش شده است.
مشخصات فنی
۲۰۰۱ Honda Accord Euro R | |
پیشرانه | ۲.۲ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۲۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | پنج سرعته دستی |
محور محرک | جلو |
طول | ۴,۶۳۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۶۹۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۲۰ میلیمتر |
وزن | ۱۲۲۰ کیلوگرم |
[ad_2]
منبع www.pedal.ir