[ad_1]
FMC SX5 پلاس چه تفاوتهایی با SX5 معمولی دارد و چه تغییراتی را تجربه کرده است؟ پاسخ این سؤالات را میتوانید در ادامه بخوانید.


شرکت فردا موتور در زمستان ۱۳۹۹، فروش کراساووری بنام SX5 را آغاز کرد. این خودرو که با مدل ۱۴۰۰ به بازار آمد، یکی از اولین محصولات فردا موتور بود که با برند اختصاصی این شرکت یعنی FMC عرضه شد. این شرکت از زمستان ۱۴۰۱، نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ SX5 را به بازار فرستاد که هرچند هیچ تغییر فنی نداشت ولی در سیستم تهویه، عایقهای صوتی، روکشهای صندلی و سیستم تعلیق عقب بهبودهایی را تجربه کرده و به نمایشگر لمسی بزرگتر، رینگهای جدید ۱۷ اینچی و وایفای داخلی مجهز شد. در اسفند ۱۴۰۱ نیز فردا موتور خبر از عرضهٔ نسخهٔ جدیدی از این کراساوور با نام SX5 پلاس را داد که قرار بود در سال ۱۴۰۲ راهی بازار شود ولی هنوز خبری از عرضهٔ این نسخه نیست. بااینحال، در نمایشگاه خودروی تهران در بهمن ۱۴۰۳، فردا موتور برای اولین بار SX5 پلاس را به نمایش درآورد و وعدۀ عرضهٔ آن در آیندهٔ نزدیک را داد. ازاینرو قصد داریم در ادامه به بررسی تفاوتهای SX5 پلاس با SX5 معمولی بپردازیم.
همچنین بخوانید: مقایسه فردا T5 و T5 پلاس، بررسی تغییرات و تفاوتها
معرفی اجمالی فردا FMC SX5
فردا SX5 درواقع محصول برند فورتینگ دانگفنگ است و در چین با نام X5 عرضه میشود. دیگر کراساوور مونتاژی فردا موتور یعنی T5 و همینطور لاماری آرین موتور هم از محصولات برند فورتینگ هستند. نسل اول فورتینگ X5 که در سال ۲۰۱۳ راهی بازار شد، بر اساس میتسوبیشی گرندیس ساخته شده بود. هرچند این خودرو در نسخههای جدیدتر حال و هوایی کراساوور مانند پیدا کرد ولی اساساً یک MPV محسوب میشد. فورتینگ X5 در نسل دوم که در کشورمان با نام FMC SX5 میبینیم و اولین بار در نمایشگاه خودروی گوانگژو ۲۰۱۶ رونمایی شد اما به یک کراساوور کامپکت تبدیل شد که شباهتی به نسل قبلی ندارد.
تفاوتهای بیرونی فردا SX5 با SX5 پلاس
SX5 پلاس در بیرون تغییراتی جزئی را تجربه کرده که شاید در نگاه اول به چشم نیاید ولی با کمی دقت بیشتر میتوان متوجه آنها شد. تغییرات اصلی در قسمت جلو صورت گرفته است یعنی جایی که جلوپنجرهٔ جدید و کوچکتری را میبینیم که با خطوط کرومی، نمایی لوکستر دارد. علاوه بر این، گرافیک داخلی چراغهای جلو هم دستخوش تغییراتی شده است. در پایین نیز طراحان دانگفنگ سپر جدیدی را تدارک دیدهاند که با ورودیهای هوای متفاوت به همراه تزئینات کرومی، نمای متفاوتی نسبت به قبل دارد. هرچند این تغییرات توانسته کمی ظاهر SX5 را بهتر کند ولی هنوز هم خودرو فرمی ساده و نسبتاً قدیمی دارد که در برابر رقبای جدیدتر حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت. در قسمت جانبی تغییر خاصی دیده نمیشود و در عقب هم چراغها دستنخورده باقی ماندهاند ولی در پایین، سر اگزوزهای تزئینی و صفحه محافظ نقرهای متفاوت از قبل به نظر میرسند. ابعاد این کراساوور چینی هم مثل قبل است و ۴,۵۱۵ میلیمتر طول، ۱,۸۱۲ میلیمتر عرض و ۱,۷۲۵ میلیمتر ارتفاع دارد اما رینگها از ۱۷ اینچی به ۱۸ اینچی ارتقاء پیدا کرده است.
تفاوتهای داخلی فردا SX5 با SX5 پلاس
در داخل SX5 پلاس تغییری صورت نگرفته است و همچنان همان داشبورد قبلی را میبینیم که در SX5 ارتقاءیافتهٔ سال ۱۴۰۱ دیده بودیم. این طراحی اما با ویژگیهایی مثل خطوط افقی داشبورد، دریچههای تهویهٔ قدیمی، نمایشگر کوچک ایستاده در بالای داشبورد، شیفتر گیربکس بزرگ سنتی و صفحه آمپر آنالوگ، نسبت به خودروهای جدیدتری مثل امویام X55 پرو، رنگ و بوی کهنگی گرفته و سن بالای نزدیک به ۱۰ سال این کراساوور دانگفنگ را نشان میدهد. بااینحال، استفاده از تریم قرمزرنگ روی داشبورد، صندلیها و رو دریها و همینطور غربیلک فرمان D شکل توانسته تا حدودی فضای کابین را از یکنواختی خارج کرده و کمی هیجانانگیزتر جلوه دهد.
مقایسه امکانات فردا SX5 با SX5 پلاس
هرچند SX5 پلاس در داخل تغییری را تجربه نکرده ولی به لیست امکانات آن چند مورد جدید افزوده شده است تا توان رقابت بهتری در این بخش از بازار کشورمان داشته باشد. مهمترین امکاناتی که به SX5 پلاس اضافه شده این سه مورد است:
- استارت دکمهای
- ۶ ایربگ (در نسخهٔ قبلی فقط دو ایربگ جلو وجود داشت)
- تنظیم برقی صندلیهای جلو
امکاناتی که در SX5 قبلی وجود داشت نیز همچنان در این نسخهٔ جدید ارائه خواهد شد که شامل موارد زیر میشود:
- دیلایت
- آنتن بال کوسهای
- نورپردازی داخلی
- سیستم کنترل پایداری
- سیستم کنترل کشش
- سیستم کمی شروع حرکت در سربالایی
- سنسور پارک عقب
- سانروف
- کروز کنترل
- نمایشگر لمسی ۸ اینچی
- دوربین دنده عقب با خطوط راهنما
- فرمان برقی
- کنترل سیستم صوتی روی فرمان
- تنظیم برقی آیندههای جانبی
- چراغهای خودکار
- سیستم پایش باد تایرها
- کامپیوتر سفری
تفاوت موتور فردا SX5 با SX5 پلاس
مهمترین تغییر فردا SX5 پلاس زیر کاپوت صورت گرفته است. این کراساوور چینی قبلاً با یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه میشد که ۱۲۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۱ نیوتن متر گشتاور داشت. این موتور تحت لیسانس میتسوبیشی هرچند از لحاظ استهلاک و سازگاری با بنزین بیکیفیت ایران شرایط خوبی داشت اما در برابر رقبا که همگی به موتورهای توربو مجهز بودند، یک نقطهضعف محسوب میشد. به همین دلیل، در SX5 پلاس، موتور تنفس طبیعی قبلی با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو از سری 4A91 میتسوبیشی جایگزین شده که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. به لطف این موتور، SX5 پلاس نهتنها شتاب و کشش بهتری خواهد داشت بلکه بهتر خواهد توانست با رقبای پرتعداد خود رقابت کند. بااینحال، در بخش انتقال نیرو تغییری صورت نگرفته و این پیشرانهٔ جدید همچنان به همان گیربکس CVT قبلی متصل است که قدرت را به چرخهای جلو تحویل میدهد.
قیمت فردا FMC SX5 پلاس
زمانی که در اواخر سال ۱۴۰۱ فردا موتور خبر از عرضهٔ SX5 پلاس داد، قیمت آن را یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان اعلام کرد که حدود ۲۰۰ میلیون تومان از SX5 تنفس طبیعی بیشتر بود ولی این نسخهٔ جدید به بازار عرضه نشد و با گذشت حدود دو سال از آن زمان، در حال حاضر قیمت مذکور اعتبار ندارد. بااینحال، ازآنجاییکه SX5 تنفس طبیعی هماکنون قیمت کارخانهای یک میلیارد و ۲۳۵ میلیون تومانی دارد، برای SX5 پلاس باید انتظار قیمتی در حدود ۱.۵ میلیارد تومان را داشته باشیم. با این قیمت، کراساوور جدید فردا موتور به رقیب مستقیمی برای خودروهایی مثل تیگارد X35، امویام X55 پرو و هایما S5 تبدیل خواهد شد. درمجموع، هرچند تغییراتی که در FMC SX5 پلاس صورت گرفته را میتوان مثبت دانست ولی اگر مشکلات شرکت فردا موتور یعنی تأخیر در تحویل خودروها، عدم ارائهٔ خدمات پس از فروش مناسب و کمبود قطعات یدکی همچنان پابرجا باشد، این نسخهٔ جدید هم نخواهد توانست خیلی خود را در بازار در برابر رقبای شناختهشدهتر مطرح کند.
مقایسه مشخصات فنی فردا SX5 و SX5 پلاس
FMC SX5 |
FMC SX5 پلاس |
|
نام موتور |
4A92 |
4A91 |
حجم موتور |
۱,۵۹۰ سیسی |
۱,۴۹۹ سیسی |
نوع موتور |
تنفس طبیعی |
توربوشارژ |
قدرت |
۱۲۲ اسب بخار |
۱۵۰ اسب بخار |
گشتاور |
۱۵۱ نیوتن متر |
۲۰۰ نیوتن متر |
مصرف سوخت |
۶.۷ لیتر |
۷.۴ لیتر |
گیربکس |
CVT |
|
محور محرک |
جلو |
|
طول |
۴,۵۱۵ میلیمتر |
|
عرض |
۱,۸۱۲ میلیمتر |
|
ارتفاع |
۱,۷۲۵ میلیمتر |
|
فاصلهٔ محوری |
۲,۷۲۰ میلیمتر |
[ad_2]
منبع www.pedal.ir